Suomen Muaythai – liitto ry

Kuudet säärisuojat päälekkäin

Uutiset Foorumit Muaythai Harjoittelu, leirit ja kilpaileminen Kuudet säärisuojat päälekkäin

Tämä aihe sisältää 36 vastaukset, 0 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  tku 1 vuosi, 1 kuukausi sitten.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 38)

  • Julkaisija

    Viestit

  • #39071


    Anonymous

    Jäsen

    Tän viestin pointti on se, että sääret ei koskaan totu kontaktiin jos niitä pidetään useiden säärisuojien alla piilossa. Silloin kun aloitin meillä oli vain sellaiset hayashi säärisuojat jotka hiukankin hiotessaan menivät eka potkusta rullalle nilkkaan tai kääntyivät pohkeen puolelle. Yleensä joka kovemman sparrin jälkeen säärissä oli turvotusta. Nykyään kun on nämä aivan ybersuojat tiwnssit, saa kyllä räiskiä miten haluaa, eikä jalat kipeydy juuri koskaan. Toki mulla on rustottuneet sääretkin, mutta silti. Yhdet säärisuojat riittää!

    Jos pitää vaikka niitä sukkamallisia alla ja sitten paksuja twinssejä päällä, voitte olla varma, ettei jalat koskaan totu kontaktiin. Kun sääret karaistuvat, ei niihin tule turpoamia ym. niin helposti. Sen itse huomasin urani loppuaikoina, että välillä matsin jälkeen sääret olivat vain pari päivää kipeät ja siinä kaikki.

    Ja vinkkinä, ostakaa kunnon säärisuojat heti alussa. Esim. twinssit on suurinpiirtein parhaat näkemäni säärisuojat, riittävä paksuus säärissä, kevyet, pysyy paikallaan, hyvä jalkapöytä suoja ja kestävyys. Nyt jengi ostaa jotain taekwondo tai karate ym. suojia, jotka saa sitten heittää roskiin kuukauden päästä. Sukkamallisia säärisuojia pitäkää vain kisoissa. Leireillä näkee jengiä, kun on kolmet säärisuojat päälekkäin ja kyynärpääsuojat (ettei tule potkuja kyynärpäihin???). Itse opin just potkaisemaan oikein, kun takajalan potku jäi vajaaksi ja potku osui aina kyynärpäähän kivuliain seurauksin. Jos vastustajalla olisi ollut kyynärpääsuojat ja itelle kahdet suojat päälekkäin, olisi takajalan potkun virhe jäänyt siihen. Turnauksissa jalkojen pitää kestää, joten tekniikan pitää olla oikea. Joten “liiallinen” suojien käyttö aiheuttaa sitä, että tekniikat voi tehdä miten sattuu, koska välitöntä palautetta ei tule. Oikealla tavalla potkaistu oikeaan kohtaan, ei vammoja juuri tule. Thaimaassahan ei sparrata ja kun ne kikkailee keskenään, ei suojia käytetä. Siksi tekniikka pitää olla kunnossa. Sählääjät joitten kanssa sattuu ja tapahtuu joka kerta, pitää olla sparrissa varuillaan. Itse en laske näitä edes A-ukkojen lähelle kun joku tärkeä matsi lähestyy.

    #44224


    Jikida

    Jäsen

    Viesti ilmeisesti minulle suunnattu?
    2 suojia käytän nyt sen takia, että pääsisin treenaamaan. Vaihtoehto olisi jäädä kokonaan pois treeneistä.

    Mutta en ole ihan samaa mieltä viestisi kanssa. Kaikki eivät nimittäin ole matkassa kilpailut mielessä. Ja jos matka ei välttämättä SM-kilpailuihin ja vastaaviin vie, on aivan turha kärsiä jokaiset harjoitukset läpi vain sen takia että “niin se pitäis tehdä.” Muutenkin treenaavassa porukassa on aika runsaasti vaihtuvuutta, ja ihan turha tehdä kovasta lajista tarpeettoman kovaa vain että pääsee sitten mustelmillaan brassailemaan.
    Sama juttu noiden kyynerpää-suojien kanssa. Ensi sijaisesti kyynerpäillä hutkimista varten, mutta monella on nilkka tai vastaava mennyt ikävästi kun tekniikka ei olekkaan ollut ihan kohdallaan. Ja sitten ollaan treeneistä pois kun ei paikat kestä.

    Enemmin ne suojat paikalleen, ja vedetään sitten vähän kovempaan. Opitaan oikea tekniikka, ja sitten jossain vaiheessa, jos siltä tuntuu, luovutaan suojista ja katsotaan että pitäisikö vähän hienosäätää vai meneekö sellaisenaan kohdalleen.

    ps. Nyt viesti näyttää siltä kuin sen tarkoitin. Eli tuo “suojat->kovempaa” ei liity kyynerpäälyönteihin, vaan juuri niihin potkuihin.

    #44225


    Anonymous

    Jäsen

    @jikida wrote:

    Viesti ilmeisesti minulle suunnattu?

    Ei ollu sulle suunnattu, tuli vaan sun viestistä mieleen. Tää on tarkoitettu vain kilpailijoille. Harrastus on harrastusta.

    Olen kuullut, että jossain seuroissa vedetään sparratessa kyynärpäälyöntejä? Jos ne tekniikat suoritetaan oikein (niinkuin sparrissa onkin tarkoituksena), niin takuulla tulee pahaa jälkeä ja jos vedetään ihan kevyesti, niin niistä jää se lantionliike pois, jolloin opit väärän tekniikan ja siitä ei ole mitään hyötyä. Eli: kyynärpäälyöntejä ei voi lyödä oikein vaurioittamatta vastustajaa, vaikka olisi suojat päällä.

    #44226


    makes

    Osallistuja

    jokuhan voi aatella sen toisinpäin, eli kun sattuu niin vetää potkun vielä enemmän väärin tai potkaisee hieman ” säästellen”. nää nyky twinssit on kyllä hyvät, ne hayashit oli aika nenästä. totta on kyllä sekin jos niitä sääriä paljon toppaa niin ei sääret kovetu. kyllä vähän pitää välillä napsua.

    #44227


    Anonymous

    Jäsen

    Siis jos jalat ei ole kipeät, niin kyllä niillä voi potkaista tosi kovaa, että koskee, ainakin twinssi jalassa. Pointti oli tuossa viestissä, että tosiaan jos vuoraa ittensä suojiin, niin voi potkaista enemmän väärin kuin se jolla on vain “normaalit suojat”. Tyynyihinhän voit potkaista vaikka jalkapöydällä ja ei satu yhtään. Sparratessa saat vasta oikean palautteen menikö potku perille vai jäikö vajaaksi. Sit on erikseen nää aloittelijat, jotka pistää aina paniikissa kyynärpää eteen.

    #44228


    sakke

    Jäsen

    Meikäläinen menee hyvin noihin aloittelijoihin. 😕
    En edes aina hoksaa laittaa kyynärpäätä eteen jonka johdosta otetaan kehän laidalla happea tai yritetään perääntyä kun on kaveri mukavasti osunut kylkeen.
    No aina oppii jotain uutta! Tämäkin joka sai potkaistua ilmat pihalle tietää potkanneensa oikea oppisesti 🙂 ja minä taas opin torjumaan oikein, kun tarpeeksi monta osumaa ottaa ei jaksa enään juosta kehässä karkuun 😆
    Tämä taitaa olla laji jota ei loppujen lopuksi kukaan täydellisesti hallitse..
    Ainakin vie useamman vuoden jos vertaa ranking listalta ottelu määriä ja vuosia saavutettuihin meriitteihin.

    taas menn hiukan asian vierestä…

    #44229


    Anonymous

    Jäsen

    Joo älkää missään nimessä vetäkö herneitä nenään mun kärkkäistäkin sanomisista. Mä katon tätä lajia melkein usein vain tästä ottelija/valmentaja perspektiivistä, että unohdan harrastajat ym. tyystin. Eikä ole mikään häpeä olla osaamatta jotakin asiaa. Tämä on vaikea laji ja tässä on hirveästi opittavaa. Jokainen on tän joskus aloittanut.

    Se kyynärpäätorjunta suoritetaan tekemällä myöhässä vartalopotkun väistö taaksepäin levittämällä kyynärpäät vastustajan jalkapöydän tuhoamisasentoon sivulle. Sitten vaan toivotaan parasta. Nyt joku kohta kysyy, että voiko näin tehdä matsissa? No voi, mutta sillä ei matsia voiteta, koska kolhuja ei edes huomaa.

    #44230


    Manni1

    Jäsen

    kyl välillä tuntuu et ois hyvä ku ois kahdet säärisuojat. esim. ku ollaan treenattu vajaa viikko, ni kintut on kyl yleensä loppu viikost niin muhkuralla et hyvä ku pääsee kävelee (no vähän liioteltu). ni ku ois kahdet suojat ni vois viel fudii ne vikat treenit ees suht täysii. jäis hyvä mieli treenienki jälkeen eikä vaan vituttais ku “ei taas tullu tehtyy mitään”.

    Sit esim. mulla on tälläsiä ns. “vanhoja vammoja” säärissä. ei sääriluissa, mut lähinnä pohkeissa tos sääriluun vieressä. ni niihin ei tarvii kaverin polvi/kyynärpää välillä osuu ees kovaa ni lähtee jalat alta ja sit linkataan pari viikkoo. ni kyl musta esim. tommosessa tilanteessa ois parempi sit sen pari viikkoo vetää enemmillä suojilla ku jättää esim. treenit väliin tai “vaan nyrkkeillä [kuinka tylsää se voikaan olla]”.

    mut joo. jos oot kondiksessa niin tottakai yhet riittää. padeihin ja säkkii voi ihan loistavasti vetää ilman. et tää olis mun mielipide.

    #44231


    Mr K

    Jäsen

    Itse treenasin vajaan vuoden pelkillä Twinsseillä alkeiskurssin jälkeen. Ja väitän, että jos olisin käyttänyt ns. tuplasuojausta kehitys olisi kulkenut huomattavasti jyrkemmin ylöspäin. Varsinkin loppuajoista ennen kuin hankin “sukat” alle, treenaminen kärsi todella paljon kipeistä jaloista. Sattui vielä olemaan useampi viikko peräkkäin, että treenattiin jaloilla torjumista ja kontrausta (“ping-pong-harjoitusta”). Yleensä keskiviikon jälkeen jalat oli jo ihan paskana ja torstain treenit sitten sinnitteli joten kuten läpi. Viikonlopun kun paranteli, niin maanantaina saattoi olla siinä kunnossa, että jotain pystyi tekemään. Tämä kun jatkui, niin totta kai osumat kumuloituivat ja ikinä ei ollu kunnossa. Jalat oli sitten niin romuna, että oli pakko hankkia lisää suojausta voidakseen ylipäätään treenata. Eikä siinäkään ole mitään mieltä, että menee varomiseksi koko touhu. Nyt olen muutaman kuukauden käyttänyt tuplia ja pystynyt treenaamaan todella kovaa. Lähiaikoina voikin sitten alkaa jo kilpailemaan. Ja voin sanoa, että kyllä nykyäänkin kontaktia tulee silti ihan hyvin. Ja sääriluitaan voi kovettaa potkimalla asteittain kovenevia säkkejä. Näin välttyy ikäviltä montuilta ja pateilta sääriluissa. Thainyrkkeilyyn voisi muuten omia kung fusta kovetustekniikoita. Ne äijät potkii kivipaasejakin, eikä tunnu missään…

    #44232


    Anonymous

    Jäsen

    @Mr K wrote:

    Thainyrkkeilyyn voisi muuten omia kung fusta kovetustekniikoita

    Mitäs varten luulet saleilla ne kovat säkit olevan?

    Mää kyllä pärjäsin yhdillä suojilla, sparriparit oli kyllä sitä luokkaa ettei kolhuja tullut, ellei ite koheltanut (ja mä kohelsin).

    #44233


    zage

    Jäsen

    Otsikkoon näyttää sopivan oma elämäntarinani:
    Alkeiskurssin päätyttyä alkoi sparraaminen isoveljen vanhoilla kwonin säärisuojilla http://www.kwon.com/index.php?tpl=europa-UK&abe=23104697904842&mid=2&stext=shin# . Oi, että kun oli kipu kivaa ja tuska taivaallista. Hyvä kun pystyi kävelemään treeneistä itse kotiin.
    Sitten yhdessä vaiheessa sain polvesta suojaan joka johti koko säären ja pohkeen täydelliseen kramppaukseen–> helvetinmoinen mustelma, jonka onnistuin kolhaisemaan myöhemmin johonkin–> mustelman veret laskivat nilkkaan joka taas tulehtui –> jäi kivat univelat kun sääreen koski niin pirusti koko ajan. Antibiootti hoiti sen. Se niistä suojista.
    Nyt on uusi kipusessio menossa kun toisessa sääressä on joku ihme kalvotulehdus tms. Taas ollaan antibioottikuurilla.

    Kirjoitusvirheitä 😳

    #44234


    Mr K

    Jäsen

    No niin. Pitipä tänään sitten pitkästä aikaa kokeilla treenata”isojen poikien” tyyliin ihan yksillä säärisuojilla. Homma toimi ihan hyvin, nyt kun oli jalat kunnossa. Eli sen verran täytyy antaa periksi, että kannattaa treenata niin kauan mahdollisimman vähillä suojilla kun pystyy. Jos alkaa damagetaso kasvamaan, niin sitten vaan suojia lisää. Ja Riku: En toki tarkoittanut, että kung fussa harrastettaisiin tuota säkkikovetusta, vaan arvelin, että se voisi olla ihan hyvä tapa meille jotka eivät tunne kiinalaisten saloja.

    #44235


    Hantta

    Jäsen

    Mun mielestä sääriluiden kovetus(“kaunistaminen”) kuuluu olennaisesti Thainyrkkeilyyn ja kaikkien harrastajien pitäis se tie kärsiä 😀 ..Noista kyynerpää sparreista sen verran, että vaikka toisaalta tekniikka ei välttämättä ole oikein niin se varmaankin auttaa esim. mun kaltasia harrastalijoita (ei matseja ottaneita) oppimaan missä vaiheessa kannattaa suojausta nostaa et ei osuis kyynerpäätä ohtaa 🙂

    #44236


    mouth4war

    Jäsen

    Nykyään en enää treenaa thainyrkkeilyä, koska mulla oli treenatessa _aina_ joku paikka romuna. Jaksoin sitä aika monta vuotta, mutta nyt tuntuu, että ei enää pysty. Treenasin ihan vaan kuntoilupohjalta. Ehkä oma tekniikka on niin huono, että aina jossain kolahtaa hyvin hyvin ikävästi. Monasti oli koko sääri polvesta alaspäin ihan pikimusta. Ihan liiottelematta. Nykyään käyn kamppailuopistolla Espoossa kuntonyrkkeilyssä, siinä samalla tsiigailen kaihoisasti thainyrkkeilytreenejä, jotka siinä rinnalla pyörii. Veri vetäisi takaisin thainyrkkeilyn pariin, mutta keho ei kestä, tai ainakin sitä pelkään sikana. Treeneissä kaikki muu paitsi sparraus oli tosi mukavaa. Harmi, ettei pappa/kuntothaitakaan löydy mistään ilman sparrausta. Tampereellakin mainostettiin pappathaita niin, ettei sparria olisi. Kyllähän sitäkin oli, luonnollisesti. damn.

    Mutta minkäs teet, kovuutta kun ei löydy.

    #44237


    kole

    Jäsen

    @Riku wrote:

    Silloin kun aloitin meillä oli vain sellaiset hayashi säärisuojat jotka hiukankin hiotessaan menivät eka potkusta rullalle nilkkaan tai kääntyivät pohkeen puolelle.

    Jees, mulla on noi säärisuojat vieläkin! =) Ja on kyllä sääret yleensä aika huonossa kunnossa treenien jälkeen.. Tarkotus ois hommaa tollaset Twinssit heti kun saan vaan kasaan tarpeeks massia…

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 38)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.