Vastaa aiheeseen: Salikisat Hyvinkäällä La 29.3.2008
Uutiset › Foorumit › Kilpailutoiminta › Salikilpailuihin ilmoittautuminen › Salikisat Hyvinkäällä La 29.3.2008 › Vastaa aiheeseen: Salikisat Hyvinkäällä La 29.3.2008
@makes wrote:
kyllä mua vähän silti huolettaa noi kauneusvirheetkin, koska kun niitä kauneusvirheitä on kaksi tai kolme niin homma rupee olee sillon nousussa.
ei ketään lynkata tarvitse,mutta kyllä se hieman hirvittää jos noinkin selkeän matsin kuin Seppälän oli pystyy saamaan tasan!!!
yritä siinä selittää omille ottelijoille, että millä ne matsit thainyrkissä voitetaan?
Tästähän voisi aloittaa rakentavankin keskustelun, että mitä tuomaritoiminnan suhteen pitäisi tehdä, vai pitäiskö mitään? Pitäisikö tuomarikoulutusta lisätä ja asettaa kenties jokin tasokoe, minkä tuomariksi aikovan pitäisi suorittaa ennen käytännön hommia?
Joskus olen tästä meinannut aiheen perustaa kun on tullut huomattavia persetuomioita, mutta en ole iljennyt ettei kenellekään tulisi paha mieli.
Ainoa keino ajaa uusia naamoja tuomarihommiin on istuttamalla heitä tuomarinpenkille. Jossain määrin siihenkin hommaan oppii vain tekemällä, kunhan jonkinlaiset perusteet ovat teoriassa hankittuna. Ja missä muualla käytännön harjoittelu tapahtuisi kuin salikisoissa. Olen myös huomannut tämä nykyinen “uusi tuomarisukupolvi” keskustelee keskenään tuomioista ja matseista ja se jos mikä varmasti kehittää näkyjä ja kykyjä tuomarointiin.
Optimaalinen tilannehan olisi, kun näitä uusia tuomareita ajetaan sisään, että lauteilla istuisi samaan aikaan 2 kokenutta tuomaria ja tähänhän on pyrittykin. Aina se ei vaan ole mahdollista, kuten Hyvinkään kisoissa alkuun näytti. Janne kuulemani mukaan oli soitellut kaikki mahdolliset tuomarit ympäri Suomen läpi ja oli huhujen mukaan varautunut jo Tahkon pesäpallotuomareita kehänlaidalle istuttamaan. Onneksi saatiin kisoihin kuitenkin suht kokenut kaarti puikkoihin ja pesäpallotuomarit saivat keskittyä buffetin tarjontaan.
Edit. Muokataan viimeinen lause jotenkin diblomaattisempaan muotoon: Tuomaritilanne meillä tällähetkellä on mielestäni jokseenkin tyydyttävä. Meillä on tosi hyviä tuomareita ja sitten tosi huonoja tuomareita. Sitten vaan jännityksellä aina katsotaan ketä tulee oman ottelijan matsiin tuomariksi ja toivotaan parasta ja pelätään pahinta.