Vs: Re: Salikisat 28.3.2009 Hyvinkää

Uutiset Foorumit Kilpailutoiminta Salikilpailuihin ilmoittautuminen Salikisat 28.3.2009 Hyvinkää Vs: Re: Salikisat 28.3.2009 Hyvinkää

pertsa

Osallistuja

Edelliseenkin liittyen.

En ollut itse paikalla, enkä ole ehtinyt katsomaan vielä otteluita nauhalta, mutta..(mukana olleiden huoltajien kertomuksiin pohjautuen):

Jos ensikertalaiselle junioriottelijalle ei löydy muuta vastustajaa, kuin jo muutaman ottelun otellut fyysinen aikuinen vastustaja, niin kehätuomarin vastuu on siinä tilanteessa erittäin suuri.

Sellaista tilannetta ei mielestäni saisi tulla, että tämä juniori ei halua/uskalla lähteä enää viimeiseen erään, jos kokee olevansa liikaa ottavana osapuolena. Etenkin, jos kyseessä on siis “junioritekniikkaottelu”.

Myös urheilulliselta kannalta voi miettiä, jos vaikka suojaus tippuu kokemattomalla vastustajalla teknisen puutteen vuoksi, tai muuten uuvahtaa, niin tarvitseeko sitä sitten silti vedellä ihan kunnolla esim potkuja päähän, tai hakea kovia lyöntejä, siis junnutekniikkaottelussa. Olen itse aikuisten tekniikkaotteluissakin monta kertaa kehoittanut meidän ottelijaa ottamaan kevyemmin ja hakemaan ne varmat pisteet sieltä panssarista, jos vastustaja on selvästi huonompi, tai kokemattomampi. Hyvä, että ottelun kuitenkin saa, vaikka toinen olisi kokemattomampi. Ei kuitenkaan kannata ensikertalaisia, etenkin junnuikäisiä, pelästyttää liikaa turpakeikalla, jos halutaan lisää uusia ottelijoita mukaan.