Salikisat Hyvinkäällä La 29.3.2008

Uutiset Foorumit Kilpailutoiminta Salikilpailuihin ilmoittautuminen Salikisat Hyvinkäällä La 29.3.2008

• Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 31 - 45 (kaikkiaan 49)
  • Julkaisija

Artikkelit

Ana

Osallistuja

@makes wrote:

ihan piruuttani kysäsen kuka näki ensimmäisen ja Vänttisen matsin tasan etenkin tuo eka matsi oli Seppälältä aivan ylivoimainen suoritus!!!!???? Vaikka Blom ihan hyvin taistelikin.

Itse en olisi välttämättä niin huolissani tällaisista 2-1 “kauneusvirheistä”, kun välillä on salikisoissa tullut ihan päättömiä ryöstötuomioita arvostelutuomareiden ollessa hukassa.

Tuomaripaperit eivät ole julkisia, vaikka aina ne on yleensä kisapaikalla valmentajille pyynnöstä näytetty. Eli en usko, että tarvitsee nytkään alkaa tuomareita nimeltä täällä mainitsemaan. Se pitää myös muistaa, että salikisat ovat harjoittelua niin ottelijoille, kuin tuomareillekin, niitä isompia areenoita varten eli anteeksi voi vähän antaa, kunhan voittajiksi matseissa saadaan oikeat kaverit.

HeikkiP

Jäsen

Meidän sivuilta löytyy muudan kuva. Mutta vaan omista matseista, kun palvelintila on niin kallista 😀

makes

Osallistuja

kyllä mua vähän silti huolettaa noi kauneusvirheetkin, koska kun niitä kauneusvirheitä on kaksi tai kolme niin homma rupee olee sillon nousussa.
    ei ketään lynkata tarvitse,mutta kyllä se hieman hirvittää jos noinkin selkeän matsin kuin Seppälän oli pystyy saamaan tasan!!!
    yritä siinä selittää omille ottelijoille, että millä ne matsit thainyrkissä voitetaan?

mb

Osallistuja

@makes wrote:

ihan piruuttani kysäsen kuka näki ensimmäisen ja Vänttisen matsin tasan etenkin tuo eka matsi oli Seppälältä aivan ylivoimainen suoritus!!!!???? Vaikka Blom ihan hyvin taistelikin.

Mun tyttöystävä sano sitä pistettä säälipisteeksi, mikä kyllä kuvaa ihan hyvin sitä. 😳

Vakavasti ottaen, turha noista pisteistä on hirveästi spekuloida, ellei sitten voittaja mene väärinpäin. Oikea mies kuitenkin voitti tässäkin ja hyvä niin.

Ana

Osallistuja

@makes wrote:

kyllä mua vähän silti huolettaa noi kauneusvirheetkin, koska kun niitä kauneusvirheitä on kaksi tai kolme niin homma rupee olee sillon nousussa.
    ei ketään lynkata tarvitse,mutta kyllä se hieman hirvittää jos noinkin selkeän matsin kuin Seppälän oli pystyy saamaan tasan!!!
    yritä siinä selittää omille ottelijoille, että millä ne matsit thainyrkissä voitetaan?

Tästähän voisi aloittaa rakentavankin keskustelun, että mitä tuomaritoiminnan suhteen pitäisi tehdä, vai pitäiskö mitään? Pitäisikö tuomarikoulutusta lisätä ja asettaa kenties jokin tasokoe, minkä tuomariksi aikovan pitäisi suorittaa ennen käytännön hommia?

Joskus olen tästä meinannut aiheen perustaa kun on tullut huomattavia persetuomioita, mutta en ole iljennyt ettei kenellekään tulisi paha mieli.

Ainoa keino ajaa uusia naamoja tuomarihommiin on istuttamalla heitä tuomarinpenkille. Jossain määrin siihenkin hommaan oppii vain tekemällä, kunhan jonkinlaiset perusteet ovat teoriassa hankittuna. Ja missä muualla käytännön harjoittelu tapahtuisi kuin salikisoissa. Olen myös huomannut tämä nykyinen “uusi tuomarisukupolvi” keskustelee keskenään tuomioista ja matseista ja se jos mikä varmasti kehittää näkyjä ja kykyjä tuomarointiin.

Optimaalinen tilannehan olisi, kun näitä uusia tuomareita ajetaan sisään, että lauteilla istuisi samaan aikaan 2 kokenutta tuomaria ja tähänhän on pyrittykin. Aina se ei vaan ole mahdollista, kuten Hyvinkään kisoissa alkuun näytti. Janne kuulemani mukaan oli soitellut kaikki mahdolliset tuomarit ympäri Suomen läpi ja oli huhujen mukaan varautunut jo Tahkon pesäpallotuomareita kehänlaidalle istuttamaan. Onneksi saatiin kisoihin kuitenkin suht kokenut kaarti puikkoihin ja pesäpallotuomarit saivat keskittyä buffetin tarjontaan.

Edit. Muokataan viimeinen lause jotenkin diblomaattisempaan muotoon: Tuomaritilanne meillä tällähetkellä on mielestäni jokseenkin tyydyttävä. Meillä on tosi hyviä tuomareita ja sitten tosi huonoja tuomareita. Sitten vaan jännityksellä aina katsotaan ketä tulee oman ottelijan matsiin tuomariksi ja toivotaan parasta ja pelätään pahinta.

Vicious

Jäsen

@Ana wrote:

Tästähän voisi aloittaa rakentavankin keskustelun, että mitä tuomaritoiminnan suhteen pitäisi tehdä, vai pitäiskö mitään?

Olen itsekkin miettinyt tuota asiaa, ja jotain pitäisi kyllä asialle tehdä. Näkisin suurimpana ongelmana sen, että tuomareilta puuttuu selkeä linja arvostelemisen suhteen, tai vaihtoehtoisesti tuomarit noudattavat ihan eri linjoja. Olen törmännyt otteluihin, joissa jokainen tuomari on päätynyt eri tulokseen. Tämähän ei ole mikään hyvä asia. Jos metsään mennään, niin on mielestäni parempi mennä sinne yhteisellä rintamalla.

Syitä tähän voi vain arvailla. Yksi syy voisi olla se, että meiltä löytyy tuomareita jotka ovat saaneet koulutuksensa eri henkilöiltä. Jotkut ovat saaneet oppinsa Simolta, ja vanhemmat tuomarit ovat saneet oppinsa joltain toiselta. En sano, että kouluttajat ovat huonoja, päinvastoin, mutta jotain eroa henkilöiden opeilla saattaa olla, en tiedä.

Sitten olen törmännyt siihen, että myös uudempien tuomareiden kesken on löytynyt selkeitä näkemyseroja. Tähän näkisin syynä lähinnä kokemattomuuden ja thainyrkkeilyarvostelun suhteellisen vaikeuden. Lajin arvostelukriteerit kun eivät mielestäni ole mitään aivan yksinkertaisia.

Tärkeimpänä lääkkeenä ongelmaan on mielestäni koulutus. Tuomarikoulutukseen pitäisi panostaa ja eritoten kertauskoulutukseen. Tuomarointioikeus voitaisiin myöntää tietylle ajalle, ja tämän jälkeen pitäisi käydä kertaamassa jos enää mielii tuomaroida. Ja niitä kertauskoulutuksia voisi järjestää kerran vuodessa tai joka toinen vuosi tai ehkä useamminkin. Tämähän on tietenkin resurssikysymys ja se saattaisi myös vaikuttaa alenevasti tuomareiden määrään, mikä ei sinäänsä olisi hyvä asia kisajärjestäjille.

Myös Antin mainitsema tuomioista keskusteleminen on erittäin hyvä asia, ja sen pitäisi olla pakollista joka kisoissa. Niin kiire kotiin tuomareilla ei voi olla, etteikö ehtisi keskustella muutaman minuutin.

Näillä toimilla voitaisiin vaikuttaa tähän “linjattomuuteen” ja moniinkin muihin asioihin. Ja tietenkin tuomareiden pitää myös “harjoitella” ja siihen salikisat toimivat hyvänä alustana.

Mutta tämä tällä kertaa.
    Box!

makes

Osallistuja

Juuri näin… karkeasti joutuisi katsoa ketkä on tuomareina ja otella sen mukaan.
    Ei paskat tuomiot palvele ketään….

Tästä on keskusteltava ainakin mun mielestä , koska tämä on varmaan monia askarruttanut.?

nykyään en kyllä tiedä mitä tuomarit haluavat ja mitä otteluissa arvostetaan… eli selkeämpi linja olisi hyvä jotain kautta saada.

samit

Jäsen

Jep, olin myös tuomarina matseissa 7-16 ja jokaisessa matsissa veikkasin ottelun voittanutta. Ihmettelin itsekkin sitä kun joku tuomareista antoi selvälle häviäjälle pisteet..?? (oli varmaan kiksisläpsis tuomari, tai muuten sokea). Arvatkaa puuduttiko lopussa…

Olisitte voineet chättimasterit olla itsekkin tuomarina.

Omasta seurasta pitäisi ehdottomasti löytyä kisoihin tuomarikin jos on ottelijoitakin.

Sami Tomann
    Nokia Thaiboxing Club ry
    http://www.muaythainokia.com

Ana

Osallistuja

@samit wrote:

Olisitte voineet chättimasterit olla itsekkin tuomarina.

En tiedä keneen Toman tuolla viittaa, mutta ainakin tähän keskusteluun osallistuneista Säkkisellä ja itselläni oli kulmamiehen hommia reilusti, että aivan ei kerennyt siinä enää tuomaroimaan.

Itse olen noita matseja viime vuosina muutaman sata tuomaroinut kehässä ja arvostelijan pallilta, että näen kyllä velvollisuuteni yhteiskunnalle täyttäneeni.

Hyviä ehdotuksia tuossa ylempänä, mutta jokainen tietää kuinka hankala niitä olisi käytännössä lähteä toteuttamaan ja ei välttämättä järkeväkään kaikilta osin. Esimerkkinä jos heitän niin, en lähtisi välttämättä esimerkiksi Pietua tai muita, jotka ovat lajin parissa olleet ennen monen nykytuomarin syntymää kurssittamaan ja testejä teettämään.

makes

Osallistuja

Tuo linjattomuus on kyllä aivan ykkös juttu koko keskustelussa.
    Tuntuu siltä, että jotkut tuomarit ovat katsoneet liian monta koo ykkös matsia ja luulleet sen olevan thainyrkkiä.

Arvostelu tuomarin homma on todella vaikeaa väittäisin jopa siinä tarvitsevan enemmän ymmärrystä mitä thainyrkki on kuin esim. kehätuomarina olemisessa..

terveisin chätmaster joka ei halua lähteä edelleen ketään osoittamaan sormella eikä muillakaan jutuilla….ongelma on ollut jo pitkään ennen Hyvinkään matseja..

samit

Jäsen

Toi chättimasteri.. Sori, se oli vaan heittona. en todellakaan tarkoittanut loukata ketään ja kyllähän varsinkin nuo HTBC:n äijät näytti olevan melkein joka matsissa kulmassa. Hienoa työtä teette kun tulee liukuhihnalla noita ottelijoita.

Eihän tuota pätevää tuomariväkeä ole koskaan liikaa näissä touhuissa, mutta olen kyllä huomannut aiemmin jopa räikeämpiä tuomioita, eli toivotaan että tuomarit ovat kehittyneet ja uusia tulisi.

Tulevat tuomarit: älkää välittäkö näistä puheista, kuraa on tullut aina niskaan ja tulee tulemaankin, koska kun on kaksi ihmistä vastakkain niin yleensä se toinen häviää ja toinen voittaa ja se ei aina miellytä sitä häviävää osapuolta jos ottelu on ollut todella tasainen.

Ehdotan pientä tuomaripalaveria ennen jokaista kisaa tai jonkinlaista tuomarilisenssiä jota pitäisi päivittää tietyn ajan sisään.

makes

Osallistuja

Ei se mun mielestä ole tuomarien vika (tai on se kyllä joskus) että tulee kummia tuomioita. siinä on mun mielestä ihan liikaa ilmassa leijuvia juttuja joita kukaan ei ole vahvistanut eikä kumonnut..

Nythän menee niin,että samanlainen matsi toisilla tuomareilla menee punaseen kulmaan ja sitten eri tuomarit niin siniseen. koska toiset tuomarit tykkää lyönneistä toiset potkuista toiset eteenpäin menosta kolmannet pysäristä tehtynä vasemmalla jalalla kolmannet ei mistään, mutta kukaan ei tykkää thai nyrkkeilystä. ( hyvinkin karrikoiden tämä esimerkki)..

janne

Osallistuja

Monissa kisoissa on ollut aika monta 2 – 1 tuomiota, joka kertoo kyllä hyvin selkeästi joissain tapauksissa suuristakin näkemyseroista. Tulevaisuudessa olis hyvä ottaa jokaisissa kisoissa “varsinkin salikisoissa joissa on kokemattomampia tuomareita” tavaksi jossa aina hajaäänituomian jälkeen tuomarit käyvät pikasesti läpi, miksi kukin tuomitsi tavallaan matsin. Näin ainakin on kokemattomilla tuomareilla hyvä tilaisuus ottaa mallia kokeneista tuomareista.

Taannoin on painotettu sääntöä, jossa kisoihin osallistuvalta seuralta pitää tulla mukaan tuomari. Näin saadaan kokemusta tuomitsemisesta saleille, joista käydään kisoissa. Sääntö on hyvin hankala pienille seuroille, kuten Hyvinkään seura, koska viikonlopun kisoissa kokeneimmat oli järjestämässä kisoja tai ottelemassa, ei jää oikein ketään tuomarinpenkille istumaan.

Meillä kävi tuomareiden suhteen harmittava takaisku, kun muutama kokenut tuomari ei päässytkään tulemaan paikanpäälle, mutta kaikesta huolimatta hyvinhän kisat ja tuomiot meni kun vain muutama tuomarin ääni parissa matsissa jäi askarruttamaan porukkaa, voittajat taisivat kuitenkin olla oikein jokasessa matsissa?

Vicious

Jäsen

Olen samaa mieltä siitä että näkemyseroja on liikaa ja asialle pitäisi tehdä jotain. Pitäisi selventää kaikille tuomareille miten lajia arvostellaan ja minkä kriteerin mukaan. Yhtenäinen ja selkeä linja pitäisi löytää

Tuomaripalaverit ennen ja etenkin kisojen jälkeen pitäisi olla pakollisia ja muutenkin pitäisi olla enemmän keskustelua tuomareiden välillä.

Kannatan myös kertauskoulutusta. Jos ei sitä saa pakolliseksi, niin voisi ainakin kannustaa tuomareita käymään niissä, ettei opit unohtuisi. Tämän keskustelun myötä heräsi ajatus, että voisin itse käydä joskus uudestaan arvostelutuomarikoulutuksen, ihan vaan saadakseni lisää varmuutta tuomioihini.

Kieltämättä kuullostaa hölmöltä, että kokeneita tuomareita, kuten Markoa, Simoa ja Pietua vietäisiin “kertaamaan”. Jollain tavalla on kuitenkin saatava varmuus, että hekin tuomitsevat yhteisen linjan mukaan. En tosin usko että he tuomitsevat väärin, mutta kuitenkin.

Yksi ajatus mikä tuli mieleen on, että mitä jos liitto perustaisi kokeneista tuomareista koostuvan tuomarivaliokunnan. He voisivat sitten miettiä linjan yhtenäistämistä yms.

ollisl

Jäsen

@Vicious wrote:

Tämän keskustelun myötä heräsi ajatus, että voisin itse käydä joskus uudestaan arvostelutuomarikoulutuksen, ihan vaan saadakseni lisää varmuutta tuomioihini.

Count me in!!

On tuo vaikeaa… arvostelutuomarointi nimittain, vaikkei kehatuomarointikaan helppoa ole. Olen vajaa pari vuotta kiertanyt salikisoja ympari Suomea arvostelutuomarina kun diggaan hommasta. Mutta kylla se on vaikiaa. Tuntuu, etta mita enemman tulee kokemusta sita vaikeampaa otteluiden arvosteleminen on. Syyna on lahinna se, etta kyselen jatkuvasti muilta tuomareilta ja vanhoilta kokeneilta ottelijoilta mielipiteita arvostelusta. En siis aina omista tuomioistani vaan yleensa mita he nakevat, etta pitaisi arvostaa. Nakemyseroja on yllattavan paljon. Varsinkin kun katsotaan noita 5×2 ja ammattilaisotteluita. Valilla tuntuu, etta jotkut tuomarit katsovat tekniikkaotteluitakin 5×2 silmin.

btw. Mulle saa tulla huutamaan naama punasena jos arvostelin mielestasi vaarin. Kylla ma perustelut annan ainakin heti matsin jalkeen, mutten ehka enaa paivien jalkeen… on vahan huono muisti. Asiallinen kritiikki, haukkuminen ja muuten vaan keskustelut arvosteluista on myos varsin tervetullutta. Koen, etta mulla on viela paljon opittavaa tassa ja ilman palautetta ei kehity niin hyvin. Ainiin, myos kehatuomaroinnista saa antaa palautetta. Siina olen ihan newbie.

Mina muuten pistin vanttisen ottelun tasan. Oisinkohan pistany 38-38? Viimeinen era Vanttiselle. Pari eraa oli tasaisia ja olisin kait voinut pistaa 10-10, mutta haluan yrittaa laittaa silti jokaiseen eraan voittajan kun nain on opetettu.

Esillä 15 viestiä, 31 - 45 (kaikkiaan 49)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.